Katarzyna Zwolińska
Studia (1992-97) w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. A Sadowskiego. Aneks z grafiki warsztatowej u prof. D. Kołwzan-Nowickiej. Udział w 40 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą (m.in.: Włochy, Japonia, Hiszpania, Niemcy, Syria) w dorobku artystycznym posiada także 11 wystaw indywidualnych (Polska, Portugalia). Obrazy znajdują się w kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą oraz w Muzeum Regionalnym w Nowym Sączu.
Nagrody i wyróżnienia:
2010 – XIII Festiwal Malarstwa Współczesnego, Szczecin.Wyróżnienie – Zakup kolekcjonerski Euroafryka
2009 – „Ouadro Art – 2009”, ZPAP łódź, III miejsce.
2008 – „IV Międzynarodowe Biennale Pasteli”, BWA, Nowy Sącz, Nagroda
Stowarzyszenia Twórczego „Polart” oraz Wyróżnienie im. Marii Ritter. 2007- Obraz Sezonu, ZPAP Okręg Warszawski – edycja zima (II miejsce),
Dzieło Roku (III miejsce). 2004 – „VII Jesienny Salon Sztuki”, BWA. Ostrowiec Świętokrzyski,
Wyróżnienie. 1998 – „II Ogólnopolskie Biennale Pasteli”, BWA, Nowy Sącz, Wyróżnienie Honorowe.
Ważniejsze wystawy:
2010
– „Colorful impression” Katarzyna Zwolińska, Galeria Colorida. Lizbona, Portugalia
XXIII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin
2009
Międzynarodowe Biennale Pasteli, Oviedo, Hiszpania
2008
Katarzyna Zwolińska – Malarstwo, Galeria De Facto, Bielsko-Biała
Kolekcja Europejskiej Akademii Sztuk, BWA-Galeria Zamojska, Zamość
IV Międzynarodowe Biennale Pasteli, BWA, Nowy Sącz., Nagroda Stowarzyszenia Twórczego „Polart” oraz Wyróżnienie im. Marii Ritter
2007
– „Arte Luogo Natura”, Liceo Artistico Ripetta, Rzym, Włochy
– V Salon Letni.Muzeum Nadwiślańskie, Kazimierz Dolny „Bliźniemu Swemu 2008”, Zachęta, Warszawa.
2006
– „Prezentacje 2006” Katarzyna Zwolińska-Malarstwo, Galeria MBWA „Jatki”, Nowy Targ; Galeria MBWA, Krynica; Galeria MBWA, Olkusz; Salon Wystawienniczy MBWA, Nowy Sącz
– Katarzyna Zwolińska – Malarstwo, Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej, Warszawa
2005
– „Płock-Darmstad”, Wystawa polskiego malarstwa w Kunstlerhaus Zeigelhutte, Darmstadt; Niemcy
1999
– XXXIV Ogólnopolski Konkurs Malarski” Bielska Jesień, BWA, Bielsko-Biała.
1998
– „Obraz 98”, Stara Kordegarda, Warszawa, Galeria Piast w Tokio, Japonia.
Kilka uwag na temat malarstwa Kasi Zwolinskiej
Katarzyna Zwolińska, to artystka obdarzona wyjątkową intuicją twórczą. Pięknie obserwuje świat budując kolorem nastrój ciepły i przyjazny. Krajobrazy, które wychodzą spod jej pędzla sanie tylko świadectwem talentu i osobowości, ale też rzetelnej wiedzy profesjonalnej, w której nie ma miejsca na pozory i nonszalancję.
Nasycone wyszukanym kolorem, oczyszczone ze zbędnych ozdobników ukazują piękno ale też i dramat przyrody. Spotkanie z jej obrazami jest świętem dla oka i ducha gdyż prowokują do wnikliwej kontemplacji i długiego nań patrzenia. Są kwintesencją wartościowego malarstwa, dlatego mocno wpisują się w rejestr współczesności.
Barbara Szubińska
Krzymoszyce 7.VII.2011
Mistrz i Uczniowie: Stanisław Baj
Podstawową wytyczną w „naszej” pracowni jest hasło: „Nie szkodzić”, któremu towarzyszy przekonanie, iż należy kreować studenta zdolnego do kreowania dzieł. Dydaktyk powinien pobudzać przede wszystkim zmysł odkrywczy, a nie naśladowczy, oraz tworzyć uczniów innych niż sam nauczyciel. Należy dać studentom pewną wolność, możliwość popełniania błędów. Istotna jest wzajemna relacja: mistrz – uczeń.
Program kształcenia w „naszej” Pracowni Malarstwa opiera się na dwóch etapach:
Pierwszym z nich (obowiązkowym na wszystkich latach studiów) jest studium z natury, które zawiera: studium aktu, martwą naturę, studium wnętrza i pejzaż. Przez studium natury rozumiana jest nauka obserwacji. Ma ona na celu wypracowanie u studenta umiejętności transpozycji przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyznę. W ramach studium istotnymi zagadnieniem są wymagane przez dydaktyków: rozwój wrażliwości na kolor, umiejętność prawidłowego, a jednocześnie kreatywnego komponowania. Oba zagadnienia są nauczane w oparciu zarówno o wzorce klasyczne, jak i obserwację zjawisk naturalistycznych – ze świata potocznego. W ramach studium z natury równie ważnymi elementami są: klasyczna anatomia, perspektywa i przestrzeń malarska, oraz analiza struktury światła jako zjawiska fizycznego i znaczeniowego jako metafizycznego, ponadto: zagadnienie temperatury koloru, dysonansu, tonacji rytmu i kontrastu.
Drugim etapem kształcenia w „naszej” pracowni jest własna kreacja artystyczna studenta. W jej skład wchodzą zarówno zadania kompozycyjno-tematyczne, jak i projekty i inicjatywy własne studenta. Doskonalenie własnej kreacji artystycznej opiera się na zachowaniu i rozwoju naturalnych predyspozycji studenta, jego indywidualnego języka malarskiego, osobowości, wzbogacenia jego świadomości i wyobraźni, poszerzeniu kontekstu funkcjonowania malarstwa w społeczno-kulturalnym pejzażu, wyzwalanie ambicji, odwagi i wiary w siebie.
Nauka malarstwa w „naszej” pracowni opiera się w dużej mierze na „samokształceniu” i umiejętnym wyciąganiu z niego wniosków. Studenci pracują razem i często odpowiadają na te same zadania proponowane przez prowadzącego. Dialog i dyskusja dydaktyczna towarzyszące każdemu przeglądowi prac studenckich są impulsem do budowania przez studentów własnych postaw artystycznych. Niezwykle istotna staje się w tym miejscu konfrontacja tych postaw, która implikuje uczenie się od siebie nawzajem, co spójne jest z ideą pracowni mistrzowskiej.
Stanisław BAJ
Agata Rudzikiewicz, II rok
Agnieszka Milewska, IV rok
Arkadiusz Karapuda, asystent
Dominika Owczarek, II rok
Janina Tłuczkiewicz, III rok
Jordan Sobierajski, III rok
łukasz Grotkowski, III rok
łukasz Zedlewski, III rok
Marta Kawecka, II rok
Tomasz Pilikowski, III rok
Urszula Kałmykow, IV rok